Bantuan STR RM200-RM1,200 akan dikreditkan kepada B40: Berikut senarai penerima

Bantuan dalam bentuk tunai merupakan inisiatif yang sentiasa diteruskan setiap tahun. Ini kerana ia begitu penting untuk mengurangkan beban mereka yang memerlukan.

Oleh sebab itu, pelbagai jenis bantuan dan inisiatif telah diperkenalkan oleh pihak kerajaan, sama ada melalui peringkat Negeri atau Persekutuan bagi membantu mereka yang berkelayakan.

Salah satu bantuan yang diperkenalkan adalah Sumbangan Tunai Rahmah (STR). Berikut adalah penjelasan lanjut berkenaan bantuan kewangan ini:

Bantuan STR RM200-RM1,200

Pembayaran Sumbangan Tunai Rahmah (STR) Fasa 1 hingga Fasa 3 telah pun disalurkan kepada yang layak dengan kadar tertentu berdasarkan tangga pendapatan.

Pembayaran STR Fasa 3 contohnya telah selesai disalurkan sebelum sambutan Hari Raya Aidiladha lalu. Manakala, pembayaran STR Fasa 4 pula akan dilaksanakan selepas ini.

Senarai Kategori Penerima & Jumlah STR Fasa 4

Isi Rumah Pendapatan RM2,500 & ke bawah

Bilangan anak 0: RM200
Bilangan anak 1 – 2: RM600
Bilangan anak 3 – 4:

Advertisement
Advertisement
 RM900
Bilangan anak 5 & ke atas: RM1,200

Isi Rumah Pendapatan RM2,501 – RM5,000

  • Bilangan anak 0: Tiada pembayaran
  • Bilangan anak 1 – 2: Tiada pembayaran
  • Bilangan anak 3 – 4: RM300
  • Bilangan anak 5 & ke atas: RM500

Warga Emas Sebatang Kara (60 tahun ke atas)

  • STR Fasa 4: RM200

Bulan Pelaksanaan Pembayaran

Berdasarkan jadual asal, pembayaran STR Fasa 4 akan dilaksanakan pada bulan November 2023. Akan tetapi, tarikh rasmi pembayaran akan dikemaskini dari semasa ke semasa berdasarkan keputusan pihak Kerajaan.

Berkenaan dengan kaedah pembayaran pula, ia akan dilaksanakan secara kredit terus ke akaun bank penerima. Bagi mereka yang tidak memiliki akaun bank atau ia berstatus tidak aktif, pengambilan tunai boleh dibuat di cawangan-cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN).

Bagi mereka yang ingin membuat semakan status kelulusan, dan maklumat lengkap berkenaan bantuan ini ia boleh diteliti di Portal Rasmi STR – DI SINI.

Advertisement
Advertisement

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *